söndag 1 april 2012

Bortglömd (ev) - 2

Vem skrev om den "ljuva doften av blommande lind"...
     Jag letar i mitt bibliotek. Blommande lind, ja, jag minns en lind, en gårdslind, en väldig slottslind, jag minns den nästan smärtsamt fysiskt denna aprildag som bara kan uppvisa fruset ynkliga syrenknoppar. Den linden jag minns var som en libanesisk ceder, jättelik, och det var vid den ljuvligt grönskande tid när den surrade, fylld av sommarbin, doften stark, och på ett gammalt bord under linden bjöd friherren själv på saft efter att ha talat om flugsnappare, som han visste mer om än någon annan. I det gamla slottet hade vi sovit under väldiga bolster för det fanns ingen uppvärmning, inte ens i köket, den gamle friherren skrattade och sa att han nu nog skaffat doppvärmare till teet, annars var det vedeldad spis som gällde. Nu satt vi under den surrande linden och den gamle friherren, vars farfarsfar hade kallats Ers Förskräcklighet, och själv kallades Elaka Farbror av mina barns mor, som denna dag också var med, när han ännu reslig fast sjuttioårig bjöd på saft och undrade om det kunde vara värt att ännu publicera sig. Han hade nog en fjärde diktsamling på kommande. Nog. Jo. Så var det nog. Och den kom ut något år senare och jag bläddrar i den, "doften av blommande lind" - jag ser att det är en minnesbild av Pasternak...
     Men vem läser idag RESESKILDRING (1960), SVARTA SEGEL (1969), VINTERLJUS (1977) eller den där sista, den som ännu var på kommande den där sommaren under linden, IN MEMORIAM (1990)? Vem läser ens de vetenskapliga texterna om flugsnapparen? Vem läser i dag Friherren till Lemsjöholm utanför Åbo? Vem läser Lars von Haartman?
     Han får en plats på min lista.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar