fredag 25 oktober 2019

Obehagliga amerikanska presidenter

Jag pratade med en amerikansk ung man härförleden och vi kom att tala om president Trump. Naturligtvis. Det börjar bli poänglöst att kommentera honom här på bloggen, vi tycker alla lika. Men idag läser jag att Trump vill stoppa prenumerationerna på Washington Post och The New York Times. Och det skulle gälla alla federala institutioner... Ja, de är väl inte tillräckligt rävaktiga antar jag.
     Den unge amerikanen och jag kom in på att jag faktiskt genomlevt alla presidenterna från Harry Truman till Trump. Och det är när jag läser om denna Trumps senaste idioti visavi pressen som jag minns att amerikanen frågade mig om jag tyckt särskilt bra om någon av presidenterna, och jag sa, naturligtvis, Barack Obama. Men det var när han frågade om jag tyckt särskilt illa om någon - och då fick jag inte ta med Trump - som jag nämnde den president, som jag i alla år uppfattat som den farligaste och mest illasinnade av dem jag levt parallellt med, och den ende, mig veterligt, som faktiskt också ställde in prenumerationer på rikstäckande amerikanska dagstidningar när de gick honom emot, den gången gällde det New York Herald Tribune. Den obehagligaste sedan Truman.
     Vem? John F Kennedy.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar