lördag 19 oktober 2019

Att finna något omistligt i bokhyllan

Ja, det kallas säkert "döstädning" - men det är inte mycket att be för. Jag har för många böcker i hyllorna, över 12.000, och jag bara måste börja sålla ut; en del får mina barn (fast de har så mycket egna böcker redan...), en del ger jag utan ersättning till antikvariaten (för mig och min obefintliga ekonomi var antikvariaten räddningen under studieåren); och en del går till återvinningen. Hemskt? Ja, jag tycker det känns oerhört svårt. Jag har också börjat att helt enkelt läsa om hela, eller nästintill hela, författarskap, och istället för att spara en eller annan av vederbörandes böcker, gör jag mig av med hela rasket. Men efter genomläsning. (Antar att jag själv utsätts för precis samma sak i andras "döstädningar" - )
     Det är dessa nya omläsningar som föranleder dessa rader. Några hela författarskap har fått ge vika - jag ser att jag nu, i min ålder, med stor sannolikhet aldrig kommer att läsa om dem igen. (Och jag nämner inte vilka det gäller...!)
     Men andra överraskar mig. Och gör mig närmast lycklig över tanken på att nu läsa om rubbet av vederbörande. Denna vecka har jag satt mig att läsa om allt av  -   Folke Isaksson. Och snälla nån! Han blir kvar och kommer att stå där också efter jag själv är undanstädad! Jag skrev några rader här på bloggen när Folke Isaksson begrovs, 26 juni 2013. Nu har jag i timmar letat efter om det finns någon biografi över honom. Jag finner ingen. Har alltså ingen skrivit om detta enastående författarskap?! Jag har biografier över en del betydligt mer umbärliga författare. Idag tycker jag att Folke Isaksson hör till de omistliga.
     Kan någon upplysa mig - om det finns något substantiellt skrivet om honom.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar