lördag 13 december 2014

Katolska kyrkans marknadsföring

Hur många minns de sångtexter som under 60- och 70-tal roade med komplexitet och språklig briljans? Under decennier har texterna bara blivit mer och mer intelligensbefriade.
     När jag i SvD denna morgon ser att påven beslutat sig för att husdjursägare är nästa målgrupp för kyrkan - också hundar kommer att vara välkomna i himlen - kom jag att tänka på en av min ungdoms klokaste underhållare: Tom Lehrer. Han hade redan tidigt en idé om hur katolska kyrkan skulle kunna öka intresset för sitt knepiga budskap och skrev en låt som skulle poppa upp de stillsamma sångslingorna under kyrkvalven. Kanske minns någon The Vatican Rag?

13/12 senare
En vän skickade en länk med Tom Lehrer själv!
https://www.youtube.com/watch?v=pvhYqeGp_Do

15/12
Påvens presstalesmän säger att man skall dubbelkolla - det håller jag med om. Så när nu påven dementerar att hundar har i himlen att göra - måste naturligtvis jag också göra det! (Fast det ändrar naturligtvis inte att Tom Lehrer skrev en härlig sångtext. Och den är inte dementerad!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar