måndag 10 juni 2019

Från Caffé Greco till Klagomuren i Jerusalem via HIGAB

Exemplen på att PENGAR är viktigare än allt, viktigare än moral, mänsklighet eller ren anständighet, de exemplen blir fler och fler. Då tänker jag inte bara på Scanraff, utan faktiskt mera på att jag fått veta att gamla Caffé Greco på Via Condotti i Rom (ägt av israeler!) skall stängas för att man får in för lite i hyra, trots att hyran redan idag är så obegripligt hög att jag fick betala 200 kronor för en kopp kaffe och en juice och en miniminikaka häromåret...
     Det marknadsliberala eländet sprider sig likt en ostoppbar cancer överallt.
     I Göteborg pratar HIGAB åter om Litteraturhusets hyressättning. Jag minns vad den gamle Higab-chefen Bengt Gidefjord sa när huset skapades och han fick höra av de enögda marknadsliberalerna i staden att man hade kunnat få in tre eller fyra gånger så mycket per kvadratmeter om man hyrt ut till någon arkitektfirma eller affärskontor. Han svarade: "Det här huset har vi inte för pengarnas skull, det här huset har vi för göteborgarnas skull." - Vad det har betytt - hittills - för kulturlivet i Göteborg är svårt att beskriva.
     Men att få israeliska kapitalister att inse värdet av kultur är naturligtvis en omöjlig uppgift. Och ett gammalt kafé! Jag kan se de där marknadshyenorna se sig om efter lämpliga projekt. "Hey, what about The Western Wall!" Är det kanske dags att riva klagomuren i Jerusalem och äntligen smälla upp en anständig kåk där, med en galleria som kan dra in lite stålar och som inte är lika anskrämligt nedgången och ful!
     Eller?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar