fredag 16 januari 2015

Vem kan rädda Raif Badawi?

Bara för några dagar sedan skrev jag att religion - och religiösa fanatiker - är det farligaste som finns. Och några religioner (jag tänker mest på islam) verkar vara värre än andra när det gäller intolerans bland sina egna medlemmar och gentemot oliktänkande.
     Frågan är om inte Saudiarabien slår Nordkorea med hästlängder i grenen total idioti när det kommer till normal mänsklig anständighet. När jag läser om de 1000 rappen och de 10 åren i fängelse (om han överlever de offentliga piskrappen) som Raif Badawi just nu utsätts för - bara för att han på en blogg velat diskutera just religion - frågar jag mig på nytt varför i hela friden vi skall respektera - religioner! Vi ser ju dagligen vad dessa vidskepligheter leder till.

3 kommentarer:

  1. Våld i religioners namn handlar lika litet om religion, som våldtäkt handlar om kärlek. Besserwisserhälsningar.

    Kerstin G

    SvaraRadera
  2. Visst har du rätt, men min huvudidé är att religionerna - per se - ställer till det. Det räcker då inte att säga att det är individer som utför bedrövligheterna, hade inte religionen funnits i botten med sitt trams och sin vidskeplighet, hade individerna åtminstone inte kunnat åberopa den när de begår sina handlingar. / Stewe

    SvaraRadera
  3. Jag håller med dig Stewe. Historien och nutiden är full av onda handlingar som begås av människor som säger sig sitta inne med den rätta tolkningen av ett påhittat väsens ord. Hade inte religionerna funnits hade mänskligheten besparats mycket ondska.

    SvaraRadera