måndag 24 november 2014

Lästips i höstmörkret

Efter två vänliga brev om att jag inte skriver särskilt ofta på den här bloggen...:
     Nej, det personliga kommer inte att hamna här, och just nu avvaktar jag mest händelserna inför budgetbehandlingen i riksdagen; jag har ju förvarnat om att jag tror den samtida girigheten skall slå sönder denna bräckliga regering, så några sura politiska kommentarer hamnar inte heller här. Än.
     Och läsningen. Ja jag har aldrig tyckt att det är någon poäng med att tala om att man läser böcker som av ett eller annat skäl inte "håller måttet" - vår tids ut- och bortstötningsmekanismer är obehagligt många ändå. Men det som verkligen håller måttet då - ? Jag har redan förklarat att Ulf Erikssons nya novellsamling är oväntad och givande läsning. Av övrigt har jag haft glädje av några litet äldre romaner/novellsamlingar; så för allt i världen: här några tips på härlig läsning: Wolfdietrich Schnurre: Eine Rechnung, die nicht aufgeht, som kom redan 1958, men som först nu blev läst. Och - en schweizare,som jag inte tidigare kände till men nu läst en del av: Markus Werner. Am Hang, från 2004, en roman som höll mig fast i läsfåtöljen och fick mig att strunta i Babbel och annat i TV. Och just nu läser jag en författare jag tidigare bara hört talas om och ofta dessutom: Philippe Sollers. Han skrev får något år sedan en bok som han kallade Un vrai roman. Mémoires. Det är - sannerligen - annorlunda memoarer! Förbryllande, pratiga och näst intill irriterande fulla av upprepningar, men utan uppehåll intressanta att läsa. Och roliga! Och så hoppas jag på Kristina Sandberg denna august-kväll - !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar