Det finns trots allt några grundläggande idéer rörande
pedagogiken i vår skolform. När man ser vad som händer runt om på de svenska
folkhögskolorna kunde man tro att hela den nya generationen folkbildare fått
för sig att folkhögskolan tillhör det officiella svenska skolsystemet. Och när
jag med förtvivlan läser vad styrelsen – och rektorn! - för Brunnsvik skriver
om värdet av att lägga ett av skolformens flaggskepp i graven för att ”utbildning”
behövs i en annan del av länet, då kryper det över ryggen. Vaddå – utbildning?!
Har vi inte ett skolväsen, från förskola till universitet, som skall ta hand om
den saken? Folkhögskolan har väl i herrans namn inte med utbildning att göra?!
Folkhögskolan har sedan starten för snart 150 år sedan försökt få den trögfattade
svenska befolkningen att förstå skillnaden mellan utbildning och – bildning.
Och det folkhögskolan skall syssla med är – bildning. Inte utbildning. Att
skolformen under lång tid tvingats göra gymnasiekurser eller verksamhet avsedd
att hjälpa dem det vanliga skolsystemet systematiskt kastar ut, d v s hjälpa
dem att återkomma till något slags rimlig livsfåra - det är
inte detsamma som att det är sådant folkhögskolan skall syssla med. Sådan
verksamhet har uteslutande varit frågan om att rätta till andra skolformers
misslyckanden. Under mina sista tio femton år som rektor betraktade jag sådant
som varianter av nödhjälp till Rumäniens barn. Det som är skolformens verkliga
uppdrag - och stora värde – handlar om något helt annat. Jag inledde ovan med
att säga att det faktiskt finns några grundläggande idéer i skolformen. Man
hittar dem hos gediget genomtänkta skoltänkare, från Grundtvig till Bernt
Gustavsson. En av dessa idéer har vid ett tillfälle formulerats av den danske
filosofen K E Løgstrup: ”Formålet med at
holde skole er tilværelsesoplysning.” Och som den gamle sa: man kan inte
”oplyse” någon om man inte först ”opliver” honom/henne. Det är detta det gäller.
Att ”oplive”. Det bygger på en mycket enkel sanning: att man aldrig kan lära
någon annat någonting. Det är alltid denne andre som lär sig – själv. Materialet
kan vara mångahanda, det kan vara poesi eller Matte B... Metoderna kan också
skifta. Men redan från skolformens start formulerades en ovärderlig grundregel:
det är det muntliga som är verktyget, samtalet. Inte föreläsningen, inte
uppifrån och ned. Det långsamma samtalet, på jämställd fot. Elev och lärare har
två saker gemensamt (fælles) sa en gång en annan klok folkhögskoleman. ”Lærer og elev er fælles om livet og fælles
om uvidenheten.” Försök att
formulera en starkare demokratisk grundsats. Detta är hälleberget. Och ett
samtal är något som växer, man återkommer, det djupnar, det går några dagar och
man ses igen och man kommer allt närmre - tilværelsesoplysningen.
Det tar tid. Det förutsätter frihet. Frihet från utbildningens tvångströjor:
läroplaner, prov, betyg. Samtal. Och nu skall Brunnsvik leva upp till sitt
grunduppdrag med hjälp av – bemanningsföretag! Jag kan höra rektor Sofie
Wiklunds telefonsamtal. ”Vi skulle behöva någon som kan tala om livet fyra
gånger fyrtiofem minuter på onsdag. Vad kostar det?”
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar