lördag 19 maj 2012

Partille Bokhandel

Jag har som så många i min generation förfasats över hur den moderna bokhandeln fungerar. Man går inte in i en bokhandel för att köpa något man bestämt sig för att köpa, man går in i en bokhandel och kommer ut med tre böcker man inte ens visste existerade. Jag vet inte hur många gånger jag lockats av böcker i hyllorna, till sist bestämt mig, för att senare upptäcka att mitt liv nästan fått en ny riktning, allt bara för att jag i bokhandeln upptäckte en bok som jag inte kände till, inte kunde känna till, aldrig hade hört talas om - men där stod den, i hyllan, och ibland hade den stått där i flera år... Detta var före returhysterins tid. Men sådana bokhandlar finns inte längre. I min Kungälvsbokhandel försökte jag köpa en nyutkommen diktsamling av en av våra uppburna unga för något år sedan och möttes av beskedet att man inte längre förde lyrik. Jo, Tranströmer och Lugn förstås, och Dikter för särskilda tillfällen, och vackra citat-samlingar, jag ids inte prata om eländet...
     Men lycka! - nu hör jag att västra Sveriges bästa bokhandel skall återuppstå. Och i en av Göteborgs mer spektakulära byggnader, hörnet Västergatan/Föreningsgatan. Jubel och lycka.

1 kommentar: