lördag 30 mars 2019

Dagens Sifo-mätning: mörkret stiger

I alla tider har jag läst om hur mörkret kommer därute i trädgården, och alltid sjunker det, alltid sänker sig mörkret. Just nu läser jag en roman där mörkret, i varenda kapitel, sänker sig. Men jag håller med Göran Greider (ja det gör jag ofta, men sak samma), Göran Greider skrev i en diktsamling för en tid sedan om mörkret i sin trädgård, hur han älskar den stund då mörkret stiger.
     Ja, precis så är det: mörkret stiger!
     Och denna morgon läser jag en ny Sifo-undersökning: snart 20% av den svenska befolkningen gör som tyskarna gjorde under 20- och 30-talen, omfamnar nazismen. Nästan 20 % av den svenska befolkningen kan tänka sig att rösta på personer med ett förflutet i den bedrövliga ny-nazistiska tankegyttjan.
     Mörkret stiger - sannerligen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar