_____________________________________
Läsandet minskar. Utredningen för någon månad
sedan visar alarmerande icke-läsning främst bland yngre män.
På
folkhögskolan upplevde jag de sista åren under min verksamhet ett fenomen som
jag inte riktigt begrep: jag kunde aldrig referera till litteratur som jag,
kanske naivt, antog att alla hade läst, om inte hemma i soffan, så på
litteraturtimmarna i skolorna. Jag visste att svensklärarna inte längre hade
någon gedignare litteraturhistorisk bakgrund. Det var längesedan man slopade
läsningen av hela verk på universitetets svensklärarutbildning, och litteratur
från äldre tid inskränkte sig till listor över böcker som borde läsas och som
ingick i något som kallades det klassiska arvet. Få hade dock verkligen läst
dem. Jag kunde inte referera till texter jag antog hörde alla till: Nässlorna
blomma, Doktor Glas, Gösta Berlings Saga, Hemsöborna, Peer
Gynt, Faust, Madame Bovary osv osv. Det gick inte. Under de
senaste tjugofem åren har jag inte hittat en enda klassisk text som ens alla i
en skrivargrupp hade läst. Vid ett tillfälle var den enda bok alla hade läst Liftarens
guide till galaxen.
Men
till värdegrunden i folkhögskolan hör litteraturen. Skönlitteraturen. Man måste
komma ihåg att det bara är i skönlitteraturen man kan få veta något om
människan. Den goda litteraturen är själva grundforskningen om människan (och
då tänker jag inte på stolligheter som Dan Brown eller deckare). I alla tider
har läsning av och samtal om skönlitteratur varit ett av folkhögskolans
huvudmoment. Inte för inte skrev Lars Furuland en gång en bok som hette Folkhögskolan – En bildningsväg för svenska
författare. Men inte bara de som ville bli författare eller journalister
läste litteratur. Alla i folkhögskolan skulle läsa – och samtala om det man läst. Man måste komma ihåg att det finns en
anledning till att Nobelprisen delas ut i kemi, fysik, och medicin – dvs
grundforskning om mänskligt liv. OCH i litteratur: grundforskningen om
människan i samliv med andra och inför alla de stora gåtorna.
Jag
antar att de flesta som läser detta känner till idén med att
låta ekonomi- och juridikstudenterna vid Jönköpings högskola läsa över 100
skönlitterära verk under sin utbildning. Läraren som skulle undervisa blivande
jurister och ekonomer, människor som kommer att ha att göra med medborgare i
deras svåraste stunder, konstaterade att eleverna saknade elementära kunskaper
om människan . Därför införde han romaner som en del av den mer ”tekniska”
utbildningen. Bara i skönlitteraturen lär man sig vad människan är, hävdade
han. Det var också en av grundtankarna hos Grundtvig, och en av de tankar jag
kommit att hålla särskilt högt genom alla år, det ’historiskt-poetiske’; det
låter trist och konstigt, men tanken är lysande. Bara i litteraturen, den goda,
nota bene, kan man få pröva vad godhet är, hur sorg och glädje verkar, vad
människan förmår i omöjliga lägen.
Dagens
utredning om läsningen måste alltså tas på allvar. En ung man som inte läser är
en potentiell högrisk. Så svensklärare – nöj er inte med att ”det är väl bra om
dom åtminstone läser serier”. Det är läsningen av riktig litteratur och framför
allt samtalen om det man läst - som är – värdegrunden.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar