fredag 20 juli 2012

Aritmetisk panik

Varje år ser jag fram emot höstens läsning. Svensk Bokhandels tjocka nummer med all utgivning var en ständig sommarläsning under många år. Nu sitter jag här, medan det regnar, och ser på högen av böcker jag bara måste läsa, och börjar räkna på tid och antal titlar och antal kvarvarande år, och med tanke på att jag dessutom börjat läsa en del av de klassiker jag borde ha läst för länge sedan och ser hur också den listan växer och hur många hål i läsningen som borde fyllas i, så räknar jag, lite uppgivet, igen: antal böcker, antal dagar, antal rimligtvis kvarvarande år. Jag minns, lite oklart, en Alf Henriksson-vers om att inte hinna läsa allt som kommer ut i Sverige och i grannländerna och hans uppgivna suck "Och sen har kineserna också skrivit en del..." Men vad tusan; det regnar ju; jag lyfter ännu en bok ur högen och börjar. H.D. (Hilda Doolittle): Kora and Ka från 1934. Den hade jag heller inte läst förut...

2 kommentarer:

  1. Stewe! Tomas Tranströmers dikt Romanska bågar:
    9:ende strofen "Du blir aldrig färdig, och det är som det skall".

    SvaraRadera