måndag 15 april 2019

Klara Johansson knackar mig på axeln

När jag läste att Sverige röstade mot författares och filmskapares rättigheter i EU tänkte jag skriva en verklig drapa här mot den sedvanliga socialdemokratiska flatheten. Men så mindes jag vad en av de klokaste svenska kritikerna en gång skrev, och avhåller mig således från en lekmannafundering kring "Direktivet om upphovsrätten på den digitala marknaden" - också med tanke på att jag är så litet upptagen av 'det digitala'...
     Klara Johansson skrev till den där märkvärdiga Ida Bäckman någon gång strax efter Selma Lagerlöfs bortgång:
     " /- - -/ man bör aldrig skriva brev och än mindre böcker i ett tillstånd där man "ser rött"."
     (Även om 'rött' kanske var det jag såg minst av i EU-omröstningen!)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar