lördag 9 februari 2019

Don DeLillo, Per Petterson & Co

Ingenting har varit vanskligare än att svara på frågan vem man tycker skall få Nobelpriset i litteratur; jag vet inte hur många gånger jag blivit tillfrågad. Jag föreslog en gång Inger Christensen, då gick hon och dog, och jag föreslog vid ett annat (och offentligt) tillfälle Antonio Tabucchi, och så gick han och dog, så skam vet hur jag skall göra. (Jag kunde naturligtvis föreslå någon som jag tycker riktigt illa om - - - )
     Men när jag idag läser vad Lars-Håkan Svensson skriver i Sydsvenskan så kan jag bara hålla med. Om det blir något Nobelpris i år är Don DeLillo ett namn för Nobelkommittén att begrunda, skriver han.
     Eller Ko Un, säger jag. - Ingen nordbo, frågar min frågare. Nej, troligtvis ingen nordbo, svarar jag, även om Per Petterson nästan varje gång är, inte minst stilistiskt, läsvärd och ofta har beskrivningar och tänkvärdheter som lämnar en med många egna funderingar om tillvarons s k gåtor. Ja det vore väl bra med ett norskt pris igen - det är faktiskt längesedan sist!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar