torsdag 27 december 2018

Lyckad omläsning

Har det med årstiden att göra eller med att man blir äldre...? Jag märker att jag gång efter annan lägger från mig nyinköpt och istället från hyllorna tar ned sådant jag läste för längesedan... och sätter mig för att läsa om böcker, som jag minns en gång betydde mycket för mig.
     Dock händer det alltsomoftast att jag sedan sitter där och undrar vad i herrans namn jag en gång tyckte mig finna i den eller den boken.
     Fast - av och till blir det precis tvärtom. En bok, som jag nästen inte vågat läsa om, har jag nu tagit ned. Jag vet att jag i 20-årsåldern fann den osannolikt spännande, för jag har på insidan i ungdomlig entusiasm skrivit "Fantastisk, enorm!" Men redan efter femtio sidor vet jag att den står sig. En så märkvärdig och överraskande speciell bok! Om den nu inte faller ihop från sida femtioett så blir den kvar i hyllorna.
     Sven Fagerbergs Höknatt.

Tillägg den 28/12 efter påpekande från läsare:
Se min blogg 21 dec 2011.
Ja, jag hade således nämnt just den boken tidigare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar