fredag 7 december 2018

ICA måste skärpa sig!

I dessa dagar läser vi allt oftare om meningslösa transporter och vad allt för mycket resande betyder för miljön, egentligen för överlevandet.
     I all stillhet: ett par exempel från min ICA Kvantum-butik...
     Jag bor i Västergötland, ett landskap med mängder av jordbruk och flera stora hjortfarmer. Jag hade tänkt bjuda ungarna på hjortstek. Men den hjortstek jag fann i min ICA-butik kom inte från farmen någon mil från mitt hem utan från - Nya Zeeland! Jag avstod och lagade trist vegetariskt. Jag tänkte köpa ett bra fläsk för att göra en klassisk svensk husmansrätt, det stod "svenskt kött" på paketet, men läser man noga, och det måste man numera göra, så står det att det är styckat och paketerat i - Polen! Vi slaktar några mil härifrån och skickar sen - med mängder av drivmedelsförbrukning - över Östersjön, där gör man mindre bitar av det svenska fläsket, paketerar det och - med mängder av drivmedelsförbrukning - skickar tillbaka det till butiken några kilometer från uppfödningsplatsen. Jag avstod från fläsket och lagade trist vegetariskt. Den norska fisken min ICA-butik tillhandahöll var fiskad utanför Lofoten, hade emellertid skickats till Kina för förpackning och sedan skeppats tillbaka till de norska (och svenska) affärsdiskarna!
     Ibland kan jag känna för väldigt förhöjd skatt på drivmedel...! - Och jag har alls ingen lust att bli vegetarian...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar