onsdag 8 augusti 2018

Dagens USA och 30-talets Tyskland

Innan Trump-valet varnade jag för likheterna mellan Bannon och Goebbels. Det som hänt de senaste två åren har bara gjort mig mer övertygad om att jämförelsen var alldeles korrekt. Och när jag nu ser den inhemska flatheten gentemot Trumps ständigt lika idiotiska utspel (som att ta bort alla miljölagar och skylla bränderna på just miljölagarna) kommer jag allt oftare att tänka på hur alldeles vanliga tyskar tyckte att det väl var okej med Hitler, han asfalterade ju vägarna och ekonomin vände. Eller hur? Och så kunde man ju vara stolt över att vara tysk igen, efter den där orättvisa fredsuppgörelsen...
     Idag dessa Trumps hot - mot allt och alla. Varenda dag.
     Precis som då.
     Måtte man lyssna till EU och stå emot idiotin att den som handlar med Iran inte får handla med USA. "Om du leker med Kalle får du inte leka med mig!" Ja det verkar rena sandlådan - om det inte vore för den där atomvapenknappen som Trump antagligen sitter och klåfingrar på...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar