lördag 26 maj 2018

Jerker Virdborg i DN idag

Jo, jag kan vara positiv (efter stillsamt påpekande från gammal vän att jag mest gnäller här på bloggen - "du är ju för h-e en glad och sansad typ i alla andra sammanhang"!).
     Jo, jag kan verkligen vara positiv! Särskilt efter denna morgons läsning av Dagens Nyheters kulturdel. Det är sällan jag läser så många intressanta och så många välskrivna artiklar i samma tidning!
     Allra gladast blev jag när jag läste Jerker Virdborg för det är det mest tilltalande, mest välformulerade och mest återhållsamma stöd för skriven skönlitteratur jag läst på år och dag! Egentligen skulle jag bara velat se ett enda tillägg i hans språkligt mycket njutbara artikel: att skönlitteratur skall, ja, måste läsas i pappersböcker. Bläddrandet fram och åter är omistligt, liksom möjligheten till understrykningar.
     För att inte tala om doften, de gamla böckernas alldeles ljuvliga doft. Det som gör att de gamla antikvariaten är lika underbara att stiga in i som i en italiensk ostaffär!
     I övrigt borde Virdborgs artikel ingå i den nya svenskundervisningens obligatorium.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar