tisdag 20 juni 2017

Okunniga sverigedemokrater vill ställa till oreda

Nästa år fyller den svenska folkhögskolan 150 år - och under största delen av denna tid har skolformen, som egentligen inte ÄR någon 'skola' i egentlig mening, slagits för en ursprunglig och genial idé: läroplaner, prov och betyg skall inte få förekomma.
     Nu ser jag att Sverigedemokraterna okunnigt trampar in i detta gamla moras - som jag (med över 50 år i skolformen) trodde en gång för alla var dränerat. Det räckte med de bedrövliga omdömenas inträde i en verksamhet som alltid präglats av stor ömsesidig tillit, respekt och samhörighet mellan lärare och 'elever'/kursdeltagare.
     Hur sådan tillit, som i alla tider fått deltagare att kommentera sitt år på folkhögskolan som "det bästa året i mitt liv", och i den ena statliga undersökningen efter den andra konstaterats lämna deltagarna 'nöjdare' än i alla andra skolformer, skall upprätthållas om man inför betyg, begriper jag inte. Betyg är ett illvilligt otyg. I alla skolformer. I folkhögskolan hör det alldeles bestämt inte hemma!

2 kommentarer:

  1. Minns när jag som lärare gick över från folkhögskola till kommunal gymnasieskola hur jag skämdes när jag skulle sätta betyg. Det var som att att sätta prislapp på elverna. Visst vore det skönt för alla att slippa betyg! Och individuell lönesättning!

    SvaraRadera
  2. Bra att du gör oss uppmärksamma på det.
    //Elisabeth Thomasson

    SvaraRadera