tisdag 26 april 2016

Folke Dahlberg - en bortglömd?

Det finns mängder av litterära sällskap i riket. De flesta håller sig med medlemsblad och många med årsböcker. Jag läser en hel del av dem, och det är som det är: ibland är det som att läsa någon minnesskrift från Gamla Läroverket: en del lättsamt småkrafs, bilder från gamla skolfester, intervjuer med dem som gick där för femtio år sedan och något sentimentalt minne av en gammal vaktmästare, osv. Av och till står i dessa årsskrifter också en riktigt genomarbetad och mycket läsvärd artikel, essä, uppsats. Men man får ha tålamod för att finna den.
     Jag hade inte så väldigt mycket annorlunda förväntningar när jag öppnade Ögonens förvandlingsrum, årsskriften 2016 för Folke Dahlberg-sällskapet. Men måste snabbt konstatera att jag var tvungen att lägga allt annat åt sidan. I två dagar. Detta är en oavbrutet spännande och läsvärd bok, åtta författare, inte ett slappt ögonblick, inte en rad som inte intresserar eller lockar. Vilken höjdare! Och jag som har roat mig med att på den här bloggen försöka mig på att lista "bortglömda" författare... Jag hade nog också Folke Dahlberg i tankarna för den listan. Därför dessa rader. För den som händelsevis inte är bekant med Dahlberg, läs denna årsbok och läs sedan inte bara Vättern-böckerna utan också de få diktsamlingarna. Men framför allt: studera noga denna sparsmakade filigran-konst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar