måndag 7 juli 2014

Betydelsen av ' v e r z i n s e l '

Min holländska är inte vad den borde vara (ännu) och jag tvingas hela tiden slå i lexikon för att ta mig fram i nya romaner. Av en händelse hade jag glömt vad verzinsel betydde och i mitt lexikon, och det är stort och omfattande, hittade jag häpen två betydelser: (1) påhitt, (2) dikt.
     Jag har många gånger reagerat på uttrycket "lögn och förbannad dikt" och använder det aldrig själv. För mig är det ojämförbara begrepp. För mig är "dikt" ett sätt att språkligt komma åt komplicerade sanningar, och sannerligen inte "lögn". Bara dikten kan komprimera oerhört mångbottnade sanningar, sådana som man inte kan utreda i prosa därför att 'först-det-ena-sedan-det-andra' missar själva komplexiteten i insikten om samtidiga samband.
     Ett ord kan därför omöjligt betyda både "påhitt" och - "dikt". Någon borde ringa Amsterdam och påpeka det.

3 kommentarer:

  1. Här är det nog fråga om en lexikograf på villovägar. En dikt kan inte vara ett hjärnspöke, helt klart.

    Van Dales s.k. handwoordenboek är inte helt att lita på..

    SvaraRadera
  2. Men dikt kan ju ha olika betydelser, till exempel dikt i betydelsen lyrik och dikt i betydelsen påhittad historia, (ex: han diktade ihop en förklaring som ingen trodde på). Hälsningar Kerstin EE G

    SvaraRadera
  3. Kanske är det bara så att jag vill hålla rent kring ett ord som är viktigt för mig; en del ord är utsatta för degradering. (Det bästa exemplet i modern tid är väl ordet "moderat" som när jag var yngre betydde något helt annat än det gör idag.) Jag vet att du har rätt, Kerstin, om att man kan använda "dikt" som du påpekar, men man måste slå vakt om en rimlig användning. Och "påhitt" är något annat än "dikt". Nog av. Stewe

    SvaraRadera