måndag 7 april 2014

Klåfingrigt EU - igen! Och igen!


Jag äter helst närproducerat och jag äter i stort sett bara ekologiskt odlad mat, helst svensk. Med EU:s nya hot mot svenska ekoodlare och -bönder har vi fått ännu ett exempel på att man där nere på kontinenten inte fattat att antalet värme- och soldagar skiljer sig åt mellan Frankrike och Gästrikland, och ännu ett exempel på att EU i första hand är ett ekonomiskt projekt, inte på allvar intresserar sig för miljö eller hållbart jordbruk om det skulle störa konkurrensen med giftodlarna i sydeuropa. Vi här uppe skall helt enkelt inte störa sydeuropeiska odlare genom att odla (bättre) grönsaker och EU:s lagstiftning sätter som vanligt käppar i hjulen för ett här i norr rimligare liv.
     Jag borde kanske avhålla mig från att kommentera de orimliga upphandlingsdirektiven, som gör att Göteborg inte ens får skriva upphandlingsunderlag för inköp av spårvagnar som klarar det västsvenska klimatet med dess rostproblematik! Fransmännen bygger leksaksspårvagnar i aluminium och det vill man inte ha i Göteborg men EU:s direktiv tvingar staden att stryka det kravet i underlaget.
     För att slippa klaga på EU skall jag fortsättningsvis avhända mig den rätten - genom att aldrig mer rösta i EU-valen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar