fredag 24 januari 2014

Den livsfarliga reklamen

Jag roade mig för en tid sedan här på bloggen med att tycka att Percy Nilsson gjorde rätt som attackerade den bedrövliga Hemglassbilen efter att ha störts (som jag) av den irriterande melodin. Ser idag att han dömts till ohemula böter och ersättningar. Samtidigt läser jag i DI om ett liknande ofredande reklaminslag:


     "Efter att villaägare längs en gata i Eslöv klagat på hög volym på melodin från en glassbil lovar nu glassleverantören Engelholms Glass att ljudet ska sänkas markant eller helt stängas av.
      I stället kan bilens ankomst markeras med ett pling i mobiltelefonen i just det kvarteret, skriver Skånskan."


Den sista meningen gör mig direkt upprörd. Inte ens i mobilen går man således fri från det som Sven Lindqvist en gång kallade den "livsfarliga reklamen". Och jag blir åter glad över att inte äga någon mobil. Fast det har sina sidor.
     Vid ett tillfälle kunde jag inte beställa hotellrum eftersom hotellet inte fick något mobilnummer!  Och när jag inte kunde ge försäljaren på SIBA ett mobilnummer som han kunde ringa mig på när jag beställde ny skrivare, utbrast den unge mannen: "Men hur lever du då?" Observera att han inte sa: "Hur klarar du dig då?"
     Hur lever man - utan mobil? Ja man slipper i alla fall glassbilspling.







2 kommentarer:

  1. Knepigt att leva utan mobil, internet etc. Och reklam får man förstås vänja sig vid. Fast några pling i mobilen vill jag inte ha. Någon måtta får det vara. Titta gärna in på Första året i Hjo.

    SvaraRadera