tisdag 28 maj 2013

Blivande pristagare?

Det börjar tidigare och tidigare varje år. Efter uppläsningen en stillsam fråga från en äldre herre om jag har något förslag till vem skall få Priset i höst. Jag vågar inte gissa, säger jag, för när jag föreslog Inger Christensen läste jag att hon dog. Och när jag då tyckte Antonio Tabucchi borde få Nobelpriset fick jag veta att också han nyligen dött, alldeles för ung. Frågaren tror inte på sådana samband, utan upprepar frågan, han har lust att läsa på i förväg. Jag tänker en lång stund och säger sedan att jag efter någon tids närläsning av ett sällsamt och starkt författarskap tänker sticka ut hakan. Och säger: Anne Carson. Dalsländsk tystnad inträder. Den äldre herrn skakar på huvudet. Ja, det kanske blir så, säger han till sist, eftersom jag aldrig hört talas om henne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar