onsdag 13 februari 2013

När nätet verkligen funkar

Jag tycker ibland att jag är så grinig på ny teknik. Men igår var jag riktigt glad och tacksam över detta makalösa internet. Jag håller på med en översättning. Det handlar om händelser på 30-talet; boken, som behandlar viktiga personer (bl a Freud), kom ut på 50-talet. Och plötsligt citeras Shakespeare. Lite letande och jag hittar det som citeras i tredje akten av As You Like It. Men det är ju engelska så det skall översättas och plötsligt tar det stopp. Som ni behagar äger jag inte på svenska. Och det är Hagbergs översättning det måste gälla eftersom Erikssons kom efter 30-talet...
     Men så: nätet. Projekt Runeberg.
     Fantastiskt. Ett par minuter senare kan jag lugnt fortsätta översättandet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar