måndag 5 november 2012

Mäns läsande

Jag har genom åren samlat på mig mängder av konstkort, de flesta vykort, inköpta runt om i världens stora konstmuséer, och jag har fått ännu fler. Häromdagen, hemkommen från några uppläsningar, satt jag och bläddrade bland dem, och fann först en Hammershøi, sedan en Schierfbeck, både föreställde läsande kvinnor. Jag bläddrade vidare: jag hade säkert femton bilder med målningar av läsande. Och de var alla kvinnor. Som merparten av dem jag läst för under min korta turné.
     Och jag undrar plötsligt: finns det målningar med män som läser? Jag finner en enda bland mina kort, en gammal man i ett kalt rum, en målning av Rembrandt. Kanske inte så underligt - på den tiden läste ju också män.

2 kommentarer:

  1. Nej men det finns målningar av män med ångest och av män som är fyllda av uppgivenhet och världssmärta. Antagligen borde de läsa något bildande eller roligt eller både och, istället för att vara så introspektiva. Var på Louisiana och såg utställningen Självporträtt och då vill jag minnas att det i alla fanns målningar av män som målade. Alltid något, sa van Gogh!

    SvaraRadera
  2. Magnus. Ja målarna ja... Hade man inte råd med modeller så fanns ju alltid spegeln, och det blir ju sannerligen introspektivt. De ständiga inslagen om hur illa det är med pojkars/mäns läsande kan ju göra en djupt nedslagen. Jag tror inte det skulle skada med lite introspektion bland pojkar i vår tid. Innan de griper till de demokratiska järnrören. Men Louisiana...! Låter som om man borde sätta sig på tåget.

    SvaraRadera