torsdag 11 oktober 2012

En riktig bokhandel

Jag bor i en kommun med över 27.000 invånare. I det största samhället bor strax under 5.000. Jag har tidigare ondgjort mig över att kommunens enda bokhandel lades ned tidigare i år, efter att ha försökt överleva i kanske tre år...
     Men igår kväll var jag i en kommun med drygt 23.000 invånare och med ca 6.000 i tätorten och besökte en bokhandel som borde få de flesta bokhandlare i stora städer att rodna. En riktig bokhandel. En bokhandel där pappers- och leksaksavdelningen ligger längst bak, en bokhandel där man inte bara behöver se Zlatan och Läckberg i travar, en bokhandel där mängder av böcker från tidigare säsonger finns kvar och aldrig skickats i retur så att man nu plötsligt kan få med sig böcker man missat eller inte ens visste fanns. En riktig bokhandel. Underbart.
      Jag var i Laholm.

6 kommentarer:

  1. TACK SNÄLLA STEWE! Och i dag är vi extra glada över att Tranan fick Nobelpriset, eller hur?!

    SvaraRadera
  2. 2005 var jag i Indien - bl a tillsammans med Styrbjörn G. på Tranan. Han föreslog att jag skulle köpa en bok i en stollig indisk bokhandel. Då gjorde jag det. På engelska, noveller av en mig fullständigt okänd Mo Yan. - Ja, idag gläds vi för Tranans skull.

    SvaraRadera
  3. Det är ett visst fågelperspektiv över nobelpriset nu för tiden. I fjol Tranström, han kallades f ö Tranan under skoltiden och nu Tranans förlag med Mo Yan.

    SvaraRadera
  4. ...och Augustpriset till Korparna.

    SvaraRadera
  5. Ja - fast det var ju Weyler som gav ut de fåglarna... Men också det utmärkt. Att det inte bara är de stora drakarna som ror hem alla pris...

    SvaraRadera