fredag 1 juni 2012

Folkhemsförfallet fortsätter

De små samhällena utarmas allt mer. Det har jag tidigare ondgjort mig över på denna stillsamma blogg. Ingenstans föröds mångfalden så snabbt som i detta hysteriska marknadsliberala samhälle.
     2009 öppnade man en bokhandel i Nödinge, centrum i Ale kommun, ett par mil nordöst om Göteborg. Ca 25000 invånare. Alla affärerna ligger som i en amerikansk 'mall': en länga med det vanliga, ICA, Dressman, ett schweizisk-ägt apotek, parfymaffär och ett par fik, ett systembolag som inte har mycket att erbjuda men där man kan beställa, säger man, tills man beställer och får veta att "du måste beställa minst 6 flaskor av det du beställer", ja, sammantaget: det gamla vanliga.
     Och bokhandeln öppnade i denna länga och nu, inte fullt tre år senare säljer man ut. "Hyran är hysterisk", säger bokhandlaren sorgset, "och ingen köper ju böcker längre, jo lite pocket och Zlatan", och jag säger inte att det antagligen är precis så vår s k kulturminister tycker det skall vara; det kallas "valfrihet". Jag säger inget. Jag ids inte. Jag konstaterar bara att Sverige långsamt, men envetet och säkert, lägger det gamla folkhemmet och den verkliga mångfalden i graven. Det blir svårare och svårare att bo på landet, i små byar, i glesbygd.
     Och nu finns det ytterligare en svensk kommun som helt saknar bokhandel.

4 kommentarer:

  1. Men samtidigt, Stewe,
    internet och Ad Libris berikar som aldrig förr
    - i glesbygd såväl som i storstad.

    Möten, varor och tjänster lever
    oberoende av var i världen man uppehåller sig.
    Dock inte blåklockor, bäckar och björkhagar, förstås
    men det kan ju inte heller skyllas på marknaden...

    SvaraRadera
  2. Kära Kerstin - för mig spelar också nätet, framför allt Abebooks stor roll. Men den 19 maj skrev jag om vad jag gör i en bokhandel, vad en riktig bokhandel betyder. Det är den jag saknar... Och förfallet fortsätter. Man tar bilen de få milen in till Göteborg. Nu inför man trängselskatter i Göteborg för att förhindra bilåkandet. Man bygger ut en pendeltågsbana. Och i samband med det chockhöjer man priserna på buss till Göteborg. Det blir lika dyrt att köpa de nya månadskorten - som att betala trängselskatten... Varor och tjänster... Jo jo, det låter sig sägas; ändå menar jag att det enda som är sig likt är profitjakten...

    SvaraRadera
  3. Ludvig Claeson4 juni 2012 kl. 11:56

    Med risk för att vara ensidig Norge-patriot, se här:

    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=4091&artikel=5082723

    (Programserien har flera intressanta reportage om landsbygd...)

    SvaraRadera
  4. FAN. Med eftertryck. Och men: Gråt inte, kämpa. (inte så mycket riktat till DIG, alltså, Stewe, utan till mig, oss, alla.

    SvaraRadera