fredag 11 maj 2012

Min förste riktige förläggare

'Bort gå de, stumt skrida de...'
     När jag 1980 kom till Norstedts var Thomas von Vegesack förläggare för svensk skönlitteratur. Jag hade tidigare givit ut en bok på Bonniers och nu frågade Thomas varför jag kom med den nya till Norstedts. Jag sa att jag så hemskt gärna ville att K E Forsberg skulle göra omslaget, och dennes omslag hade jag bara sett på Norstedtsböcker. Thomas tittade på mig och sa: "Det är nog den dummaste anledning att byta förlag jag nånsin hört." Men han ringde Forsberg som hade mycket annat att göra. Och på den bok som kom ut våren 1981 fick jag en framsida som jag fortfarande värdesätter högt.
     Och nu läser jag, just hemkommen från det Tyskland, vars samtidslitteratur både Thomas och jag satte stort pris på, att han är borta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar