lördag 10 mars 2012

Lagerhuset, dvs Litteraturens Hus i Göteborg

Ibland får man svar som överraskar med sin självklarhet. Jag berättar för en besökare att det i Göteborg pågår en diskussion om att skapa ett Litteraturens Hus. Likt det som finns i Oslo, eller i de tyska städerna (jag har själv besökt dem i Berlin och i Kiel). Jag förklarade att Ingrid Elam gjort en utredning om saken, att hon kommit fram till fyra förslag, att hon själv underligt nog förordar sitt egenhändigt påkomna och inte det självklaraste av de andra, att staden skall fatta beslut i slutet av mars, ja, jag låter precis så entusiastisk som jag är för saken.
     Det häpna svaret jag får av den i huvudstaden verksamme är: "Men herregud, ni har ju redan ett Litteraturens Hus."
     Och personen ifråga menade att Lagerhuset redan fungerar som ett Litteraturhus, han nämnde all faktisk verksamhet, nätverkstan, några av landets bästa tidskrifter, de små förlagen, osv osv, och att det med en häftig krog i samma hus blivit ännu mera ett självklart sådant ställe, han påminde om närheten till ABF-seminarierna i kåken intill och närheten till Filmfestivalen och Draken och dessutom ett på kvällarna tänkt Ungdomens Hus.
     Han stirrade på mig och skakade på huvudet: "Är ni helt från vettet här nere? Ni har ju för tusan redan ett Litteraturens Hus! Sedan mer än ett decennium, dessutom!"

2 kommentarer:

  1. Måste säga att jag, i all hemlighet, har tänkt det samma om det litteraturens hus i Lund som det talas om att verka för!

    Vad kan ett Litteraturens hus ge utöver vad vi redan har?

    SvaraRadera
  2. Lagerhuset ser ju fint ut, men verkar först och främst vara en restaurang och en hyrscen...

    http://www.lagerhuset.net

    Litteraturhuset i Oslo är en annan slags institution:

    http://www.litteraturhuset.no/

    Här finns resurser för att vara en aktiv förmedlare, och huset har blivit ett intellektuellt nav i den norska offentligheten med en egen agenda. Om det är viktigt, när man har en annan slags miljö bestående av tidskrifter, förlag och festivaler, vet jag inte, men det är en ganska annorlunda tanke som ligger bak.

    SvaraRadera