måndag 21 november 2011

Svensk kultursatsning

Min son, Ludvig Claeson, arbetar efter ett år i Sverige åter i Norge. Han stod ut ett år i Dalarna (vid Sinfoniettan) innan de över tjugo åren i det Norge som på ett helt annat sätt verkligen satsar på kultur drog honom tillbaka. Hans nuvarande jobb med Oslo Sinfonietta och Cikada-ensemblen gör att han dessa dagar är på musikfestivalen i Huddersfield, England. Han skriver entusiastiskt om alla fantastiska föreställningar och ensembler.

     Och så mitt i alltsammans skriver han detta: jag citerar några rader ur hans senaste brev.

"Se här", skriver Ludvig och skickar med en länk,
http://www.hcmf.co.uk/  "så förstår du att detta är samtidsmusik-Europas riktiga getingbo. Cikada spelar 4 konserter, London Sinfonietta är här, Ensemble Recherche, Nieuw Ensemble från Holland, ja, alla helt enkelt. Nordiskt tema i år, men inga svenska ensembler, inte en enda. Förklaringen kan vara att Music Information Centre Norway och dess danska motsvarighet SNYK är aktiva medarrangörer och sponsrar festivalen med både pengar, idéer och aktiv producenthjälp, medan man i Sverige lagt ned Rikskonserterna och mest bryr sig om Idol. Det kan finnas andra förklaringar också, men jag lutar åt att jag har en poäng i min förtvivlade sarkasm. Men det är ju här man träffar alla andra festivalarrangörer, 25-30 av Europas mest intressanta unga kompositörer är här, och om man inte satsar vinner man inget..."
    
    

1 kommentar:

  1. Stewe - kul att bli citerad, hehe! Träffade idag också en tysk festivalproducent som spontant sa "I Sverige verkar det inte hända så mycket som i Danmark och Norge". Det är egentligen inte riktigt sant, men det bevisar att mycket av det högkvalitativa som sker i Sverige inte når ut - i alla fall inte i de kretsar jag nu rör mig i. Den tyska damen, äldre än jag, kom ihåg "Fylkingen", och Elektronmusikstudion (den finns fortfarande), och saknade uttryckligen ett aktivt svenskt deltagande.

    SvaraRadera