onsdag 9 november 2011

"Det en tycker om ska en kunna utantill", brukade min morfar säga. Jag fick tidigt lära mig att det var bra att lära sig dikter utantill. Jag kan många. Genom åren har jag haft stor glädje av att minnas starka dikter. Men först idag, när novembernumret av POETRY (Chicago) kommit, förstår jag att det finns annat att vinna av det också.
     David Shapiro skriver:
     "An analyst said I´m not demented because I still know The Waste Land by heart. My mother said to memorize many poems: 'It will be good for you in prison.'"

1 kommentar:

  1. Dessa minnesskärvor, jo, som diktraden kan återspegla. Kanske sånt som också ett barn bara kan säga, kort. Och gott. Som "han längtade tillbaka till utheten", och jag öppnade fönstret för gråsparven.
    Hälsning B i Fensbol

    SvaraRadera